Specped blurr
2018-09-04 — INTERVJU

“Känslan av att få se en elev som övervinner en utmaning är oslagbar”

Malin Wikström och Anna Österlund träffades för första gången på specialpedagogutbildningen i Stockholm. Idag driver de bolaget SpecPed tillsammans och hjälper skolor runt om i landet att optimera sin specialpedagogik.

Malin Wikström och Anna Österlund träffades för första gången på specialpedagogutbildningen och började senare arbeta tillsammans på en skola i Stockholm. På skolan fick Malin och Anna möjligheten att utforma specialpedagogiken precis så som de ville att den skulle se ut. Efter några år hade skolans specialpedagogik förvandlats till en väl fungerande verksamhet. Då bestämde sig duon för att dela med sig av sina erfarenheter. Idag har de tillsammans drivit SpecPed i fyra år genom att hålla föreläsningar, workshops och på andra sätt utbilda och informera.

“Efter några år på skolan hade vi byggt upp och utformat en inkluderande verksamhet, med personal som hade kunskaper om funktionsnedsättningar, hur man skriver pedagogiska utredningar, åtgärdsprogram samt extra anpassningar, det vill säga hur ett inkluderande klassrum kan anpassas”, berättar Malin. “Vi kände oss då överflödiga och bestämde oss för att vi skulle starta SpecPed. Nu kan vi dela med oss av våra kunskaper och erfarenheter till andra verksamheter.”

Verksamhetsutveckling för skolor och kommuner
SpecPed är en verksamhet som erbjuder stöd och verksamhetsutveckling för skolor och kommuner. Malin och Anna har under fyra år drivit SpecPed för att hitta olika vägar för att nå de nationella utbildningsmålen.

“Vi upplever det oerhört givande att få vara en del av olika verksamheter. Vi älskar vårt jobb då ingen dag är den andra lik, vilket gör varje dag till en ny, spännande och lärorik upplevelse. Även om en arbetsdag kan vara tung så får vi så mycket tillbaka i arbetet med elever, andra pedagoger, vårdnadshavare och skolledare. Känslan av att både få se och höra en elev som övervinner en utmaning som den själv inte trodde att den skulle kunna klara av är oslagbar,” berättar Anna.

Viktigt är också dialogen med eleven själv och dess vårdnadshavare. De känner ju eleven och dess behov bäst.

“Det som fungerar för en elev, kanske inte fungerar lika bra för en annan. Viktigt är också dialogen med eleven själv och dess vårdnadshavare. De känner ju eleven och dess behov bäst. Vi undersöker vad som har fungerat bra tidigare och vad som inte har fungerat lika bra”, fortsätter Anna.

Talsynteser och rättstavningsprogram är vikigt
Anna och Malin har ofta att göra med både talsynteser och rättstavningsprogram i sin vardag. Något de värdesätter är bland annat talsynteser som har stöd för röstval på flera olika språk och att talsyntesen har stöd för uppläsning både från skannade dokument, ordbehandlingsprogram och webbläsning.

“Vi ser gärna också att uppläsningen markerar de ord som läses för att enkelt kunna följa med i texten och att man själv kan justera uppläsningshastigheten”, poängterar Malin. “Vad gäller rättstavningsprogram så värdesätter vi om de är kopplade till ordböcker med bildstöd och talsyntes eller att orden sätts in i ett sammanhang”.

Det finns fortfarande utmaningar
Hur bra talsynteser och andra digitala studieverktyg än är idag så finns det fortfarande ett bekymmer menar Anna och Malin. De upplever att många skolor inte har kunskap eller tid att välja verktyg utifrån varje elevs behov.

“Våra tidigare erfarenheter som specialpedagoger gjorde att vi skapade en egen lösning med utbildning i digitala verktyg för eleverna så att de behärskar sina hjälpmedel och därefter kan ha en utbildningskväll för sina pedagoger och vårdnadshavare”, berättar Anna.

Eleven själv måste vara med och bestämma
Malin och Anna menar att de ser vikten av att eleven själv får möjlighet att delta i valet av hjälpmedel. I förlängningen har det visat sig ha en positiv inverkan på i vilken utsträckning eleven använder hjälpmedlet. Genom att fortsätta sitt arbete ute i olika verksamheter kan SpecPed även i framtiden utveckla specialpedagogiken ute på Sveriges skolor.

Att alla elever är unika är något som SpecPed-duon alltid utgår ifrån i sitt arbete. De är ense om att det, om möjlighet finns, är absolut bäst att utgå ifrån varje elevs utredning och anpassa utifrån varje elevs förutsättningar och behov.

“Vår förhoppning med SpecPed är att det ska växa och att vi ska kunna fortsätta vårt arbete ute i olika verksamheter, både genom nya och gamla samarbetspartners” avslutar Anna.