Växjö internationella grundskola
2018-11-08 — INTERVJU

Växjö internationella grundskola om digitala verktyg, breda produkter och nyckeln till framgång

Hej Soley och Mario! Vilka är ni?

Soley: Mitt namn är Soley Blixt, men eleverna kallar mig för det mesta Mrs B. Jag är engelska och spanska lärare här på Växjö Internationella Grundskola (VIGS) och arbetar bland annat med utveckling av skolan genom språk.
Mario: Jag heter Mario Scherrer och undervisar i svenska samt tyska. Det har jag gjort i sju års tid här på VIGS.

Vad tycker ni är viktigast när det kommer till digitalisering av skolan?

Mario: Att de digitala studieverktygen är moderna. Verktygen måste hänga med i utvecklingen så att eleverna kan använda dem på ett bra sätt och känner sig bekväma med att använda dem.
Soley: Jag tycker det är viktigt att man som en kommun inkluderar digitala verktyg i sina alla skolor. Ibland har vi exempelvis elever som flyttar mellan olika ställen och om de då kommer till en skola som inte har de verktyg som eleven är van vid att använda så ställer det till problem.

Är breda verktyg något som är viktigt för er?

Soley: Absolut! De verktyg som skolan erbjuder måste ha någon form av bredd så att de kan nå alla elevers behov oavsett om man har läs- och skrivsvårigheter eller inte. TIll exempel så har vissa elever problem med att läsa eller att lyssna och behöver då höra röster långsammare än andra. Andra elever behöver hjälp med mindmapping och att organisera sina tankar. Därför är det väldigt viktigt att en produkt erbjuder ett brett spektrum av möjligheter.
Mario: Jag håller med, det är samtidigt viktigt för att eleverna ska känna sig bekväma med produkterna. Om alla elever använder dem så behöver inte de som använder dem lite oftare känna att de sticker ut eller är utanför.

Det är väldigt viktigt att en produkt erbjuder ett brett spektrum av möjligheter.

Utbildning av de digitala studieverktyg man köper in – Hur viktigt är det egentligen?

Mario: De är jätteviktigt bland oss pedagoger, IT går så fort idag. Det finns många produkter och vi hänger inte riktigt med alla gånger. Eleverna har ofta mer kunskap i flera sammanhang. Vi behöver fortbildning för att kunna stötta eleverna i deras användning av de digitala verktygen på bästa sätt.

Hur kommer det sig att ni valde just Svensk Talteknologi som leverantör?

Soley: En av de saker som jag har upptäckt är unikt med deras verktyg är att de fokuserar på svenska som ett språk. Många av de appar man hittar på marknaden är anpassade för engelska. Eftersom att Svensk Talteknologis produkter fokuserar på svenska så förenklar det för exempelvis nyanlända.

Vad tror ni på Växjö Internationella Grundskola är nyckeln till framgång?

Soley: Språk! Vi tror att språk är nyckeln till framgång. Vi har elever som har läs- och skrivsvårigheter men vi även elever som är mycket duktiga och kommer från andra länder där de redan lärt sig tre olika språk. Vi kan då med Svensk Talteknologi och deras produkters hjälp ge även dessa elever medel för fortsatt utveckling av sina språk. Produkterna gör att vi som skola når våra mål och förenklar för oss lärare när det kommer till alla lära våra elever.