Tomas Plotagon education
2018-08-28 — INTERVJU

“Filmerna fångar elevernas uppmärksamhet på ett helt nytt sätt”

Plotagon Education är ett lättanvänt animeringsverktyg för både lärare och elever. Tomas Jansson, IKT-pedagog på Skoldatateket i Österåkers kommun är en av de som insett möjligheterna med användandet av Plotagon.

Hej Tomas! Ni involverar som bekant Plotagon Education i undervisningen. I vilka ämnen används verktyget i Österåkers kommun?
Plotagon kan användas i flera olika ämnen. Bland annat matematik, historia, språk, samhällskunskap och drama. Eftersom att animeringarna går att använda på oräkneliga vis kan användningen anpassas efter i princip vilket ämne som helst.

Spännande! Hur använder ni Plotagon rent konkret i klassrummet till de olika ämnena?
I de olika språkkurserna använder vi Plotagon till att skapa dialoger och göra storyboards. På så sätt lär sig eleverna hur en berättelse byggs upp innan den börjar skrivas. Samtidigt får de en förståelse för hur media- och filmproduktion fungerar. När det kommer till drama, historia och samhällskunskap finns massor av möjligheter att använda animerade filmer i undervisningen exempelvis genom att väva in fakta i filmen och visa eleverna eller genom att eleverna själva får skapa filmer som de visar för resten av klassen. Att kunna presentera ett arbete genom en film istället för att själv agera gör att många elever som känner sig osäkra inför att tala framför klassen kan presentera sina arbeten på bästa sätt.  

Men hur använder ni verktyget när det kommer till matematik?
Framförallt till problemlösning. Karaktären i filmen presenterar ett problem och eleverna får därefter presentera sin lösning. Vi brukar även presentera “veckans kluring” via en animerad film. Vi märker att filmerna fångar elevernas uppmärksamhet på ett annat sätt än om problemet skulle presenteras rakt upp och ned i klassrummet.

Vilka andra positiva effekter ser du hos eleverna när de får skapa med Plotagon?
Det absolut viktigaste (och bästa) är att eleverna älskar att skapa animerade filmer som de använder i sitt arbete. En annan stor fördel är att inlärningssträckan blir kortare. Genom att arbeta på ett sätt som eleverna tycker är kul så lär de sig snabbare.

Det absolut viktigaste (och bästa) är att eleverna älskar att skapa animerade filmer som de använder i sitt arbete.

plotagon

Det verkar som att effekterna hos eleverna är många. Hur är det för din egen del, hur har du nytta av Plotagon?
Det har jag verkligen! Det går snabbt och lätt att skapa filmer vilket gör att jag själv tycker att det är ett spännande och effektivt verktyg att arbeta med. Jag kan exempelvis göra trevliga instruktionsfilmer att skicka ut till eleverna eller använda mig av filmer i mitt presentationsmaterial.

Vad är det bästa med Plotagon enligt dig och dina elever?
Att det är en fantastisk samarbetsform för eleverna sinsemellan och mellan eleverna och mig. Dessutom ger det så himla bra resultat!

Är du nyfiken på Plotagon Education? Du kan prova verktyget helt kostnadsfritt!