Svensk Talteknologi i USA
“Vi vill stärka Sveriges förmåga att leda utbildningsväsendet i ett digitaliserat samhälle”
En internationell delegation bestående av 55 utvalda personer reste i maj till San Francisco och Seattle, under ledning av Research Institutes of Sweden (RISE) och Swedish Edtech Industry. Svensk Talteknologi, med VD Anders Abrahamsson, blev inbjudna som ett av sju bolag som fick representera den Svenska edtech-branschen.
Utöver representanter från de ledande företagen inom edtech, bestod gruppen av företrädare för både forskningsvärlden och det offentliga. En sammansättning som bidrar till ett högkvalitativt kunskapsutbyte.
-Vi har tagit del av olika exempel på innovations- och forskningsmiljöer där digitalisering och edtech är i fokus, berättar Anders Abrahamsson. Studiebesök och möten har arrangerats med representanter från Google, Facebook, Stanford University, Apple, Amazon och Microsoft. Genom detta vill vi utveckla förutsättningarna för Sverige att bedriva tillämpad forskning rörande digitalisering och lärande. Detta kan vi göra genom att fördjupa relationer och etablera långsiktiga samarbeten mellan forskning, näringsliv och utbildningsväsende. Resans huvudsyfte är att öka kunskapen om, och förståelse för, den roll världens största techbolag har på utbildningssektorn i ett globalt perspektiv och därmed förutsättningarna för det svenska skolväsendet. Ytterligare ett mål är att knyta strategiska kontakter för att stärka Sveriges position som ledande land när det gäller digitalisering och utbildning.
Alla bolagen kämpar för att deras plattformar ska vara ledande på marknaden och konkurrensen är hård.
-Vi kan glädjande se att våra verktyg ligger långt fram och att vi har fokus på att hjälpa eleven oberoende av vilken plattform som används. Samtidigt är den svenska gruppens åsikt efter alla intryck och nya kunskaper vi har fått, att i Sverige måste samarbetet mellan forskning, Edtech bolagen och skola bli betydligt bättre. Vi behöver ha mer samverkan mellan de olika aktörerna inom området för att på bästa sätt hjälpa våra elever att stå starka inför framtiden, avslutar Anders.