Dyslexiförbundet om digitala studieverktyg
2018-10-25 — INTERVJU

“Digitala verktyg ger eleverna möjlighet att kunna jobba på deras villkor”

Hej Bengt-Erik! Berätta mer om dig själv och Dyslexiförbundet!
Jag heter Bengt-Erik Johansson och är ordförande för dyslexiförbundet och har varit det sedan oktober 2007. Jag arbetar med läs- och skrivsvårigheter på ett riksplan samt med medlemmar och medlemsorganisationen där vi idag är ungefär 7500 medlemmar. Vi har dessutom ungefär 64 lokalföreningar och distrikt föreningar runt om i landet som jobbar för samma frågor.

Hur många i Sverige har dyslexi?
I hela Sverige pratar man om att någonstans mellan 5-8% utav Sveriges befolkning har läs- och skrivsvårigheter. Detta innebär att i varje klass så finns det mellan 2-3 elever som har den här typen av problematik. Det behöver inte handla om just dyslexi utan då olika typer av läs- och skrivsvårigheter.

Hur ser ni som förbund på användandet av digitala verktyg i klassrummet?
Vi ser positivt på det för det ger eleverna möjlighet att kunna jobba på deras villkor. Vi tycker att det är en otroligt spännande framtidsutveckling när det gäller skolarbetet. Det gäller då inte bara för elever med dyslexi utan det skapar även förutsättning för andra elever.

På vilket sätt kan eleverna dra nytta av de här typerna av verktyg?
Med de stavningsprogram som finns idag så skapas ett bra stöd för eleverna att jobba med. Det inbyggda stödet för exempelvis synonymer, ordlistor och bildstöd gör att man får hjälp när man exempelvis ska skriva i ett ordbehandlingsprogram. Även talsynteser idag är otroligt välutvecklade och kan användas på olika sätt av olika individer. Alla elever skulle kunna använda sig utav den här typen av hjälpmedel, det blir ett stöd i sitt arbete oavsett om man har dyslexi eller inte.

Alla elever skulle kunna använda sig utav den här typen av hjälpmedel, det blir ett stöd i sitt arbete oavsett om man har dyslexi eller inte.

Det pågår just nu en debatt om att förbjuda mobiler i skolan, hur ser ni på detta?
Vi ser att det är viktigt att vi är med och nyanserar debatten. Vi ser ju att elever som använder sig av mobilen som ett hjälpmedel kommer lite i kläm. De kommer inte att kunna använda sina hjälpmedel om de måste lägga ifrån sig sina mobiler när de kommer in i klassrummet. Oavsett om eleven i fråga använder sig av platta, mobiltelefon eller vad det nu kan vara, så måste den tekniken finnas tillgänglig.