Digitala verktyg ger möjlighet till individuell anpassning

Eskilstuna kommun har använt Svensk Talteknologis produkter under många år och har sett dem utvecklas över tid. Nyligen genomfördes ett projekt vid Björktorpsskolan där en hel klass fick möjlighet att nyttja samtliga digitala läromedel skolan har att erbjuda. Även de verktyg som traditionellt har riktats mot elever med olika svårigheter ingick i försöket. Projektet gav många goda erfarenheter och nu försöker kommunen sprida sina erfarenheter vidare.

Annika Christensen har en bakgrund som lärare för lågstadiet och är dessutom specialpedagog. Sedan sju år tillbaka arbetar hon på Eskilstuna Skoldatatek.
-Jag arbetar med att handleda och stötta lärare att skapa en tillgänglig lärmiljö. Varje enskild elev ska få tillgång till de verktyg som passar just den specifika eleven bäst i sitt lärande. Jag ger fortbildningar och kurser till lärare och hjälper dem att hitta rätt verktyg för rätt sammanhang och individ, förklarar Annika. 

Annika har varit med och genomfört ett projekt på Eskilstuna på Björktorpsskolan. Tack vare att samtliga digitala läromedel finns samlade i alla elevdatorer har skolan kunnat pröva att låta alla elever i en klass få tillgång till hela mängden av läromedel. Även de verktyg som traditionellt givits till specifika elever med olika specifika svårigheter.
-Projektet visade sig mycket lyckat och en mängd fördelar utkristalliserade sig. Dels avdramatiseras de läromedel som traditionellt använts av elever med olika svårigheter. Det är inte längre något konstigt med de verktygen, eftersom alla använder dem. Ett exempel är en elev som hade en mycket hög läs- och skrivförståelse och som ändå använde verktyg som ofta används av de som har läs- och skrivsvårigheter. Jag frågade honom varför. Han svarade att han lärde sig ännu bättre med hjälp av verktyget när han fick se bilder också. Och det är klart, när vi använder mer än ett sinne fastnar saker ofta snabbare. Nu gör vi vårt yttersta för att sprida våra erfarenheter vidare, för varenda unges skull!

Digitala verktyg ger möjlighet till individuell anpassning
Några av de verktyg som Eskilstuna kommun använder sig av, och som även användes i projektet på skolan, är ClaroRead Plus, Claro Read Chrome och ClaroSpeak.
-De har många fördelar. Dels är verktygen platsoberoende och kan användas på i princip vilken enhet som helst och även offline, dels finns möjligheter till anpassning på individnivå. Du kan exempelvis ändra vilken markör du önskar använda, vilken färg texten ska ha, storlek på texten och mycket annat. Dessutom finns det numera möjlighet att använda talsyntesen tillsammans med två olika barnröster. 

Annika beskriver att barnrösten kan vara motiverande för en del elever. Att bli “tilltalad” av ett annat barn istället för av en vuxen person. Det kan hjälpa till med identifikation och på så sätt även med motivationen.
-ClaroReads talsyntes är högkvalitativ och kan stötta på en mängd olika sätt. Bland annat kan den på ett tydligt sätt läsa upp redan skriven text för en elev, men den kan också användas för att lyssna på den text eleven själv har författat. Ibland kan det vara svårt att se sina egna misstag i den text man själv har skrivit, men när man får det uppläst för sig blir det för en del elever tydligare. Jag kommer ihåg en elev som var arg på talsyntesen för att den “hela tiden läste fel”. Det visade sig att han inte såg sina egna misstag när han läste sin text. Men med ClaroRead blev han uppmärksam på misstagen. På så sätt kunde han komma till insikt och därmed förbättra sitt skrivande, avslutar Annika. 

Vill du läsa mer om de digitala hjälpmedel Annika nämner i texten?

Vi finns här för hjälp och support

Vi på Svensk Talteknologi har arbetat med läs-, skriv- och språkverktyg i över 20 år. Våra kundansvariga Marina och Johan hjälper er gärna att identifiera behoven på just er skola och kring hur ni kan nyttja digitala verktyg i undervisningen på bästa sätt.
Varmt välkommen med frågor och funderingar!

Marina Lundström
Försäljning och utbildning

Johan Swensson
Försäljning och utbildning